Granska Piratpartiet
I de senaste opinionsmätningarna inför EU-valet har Piratpartiet cirka 6 procent av väljarna bakom sig. Man får ha förståelse för att Piratpartiet vinner så många röster och medlemmar. I media lyfts de fram som privatlivets försvarare. Det negligeras att alla politiska ungdomsförbund jobbar för en legalisering av fildelning och mot lagstiftning som IPRED. Också det att två partier i riksdagen, Vänsterpartiet och Miljöpartiet, faktiskt röstade emot IPRED glöms gärna bort.
I stället för att uppmärksamma det så låter man folk tro att jorden går under om Piratpartiet inte kommer in i EU-parlamentet och svenska riksdagen. Under Agendas partiledardebatt härom veckan var Ohly och Wetterstrand tydliga med att de vill legalisera fildelning, Sahlin var mer svävande. Men på en punkt är de rörande överens, FRA-lagen ska rivas upp och göras om från grunden. Från andra sidan har inte hörts någon vilja till något av det och de har inte gjort ett jota under mandatperioden. Trots detta tillåts Piratpartiet framhäva sig som det enda partiet som säger ifrån.
Att partiet är ett enfrågeparti är tydligt, de säger själva att det är det som är deras styrka. Att de har lagt allt annat åt sidan.
Något som de har varit tydliga med är att de är speciellt ointresserade av fördelningspolitik. Vad samhällets resurser ska användas till är de alltså inte intresserade av. Allt förutom integritetsfrågorna struntar de aktivt i.
Kan man verkligen göra det? Representater i ett parlament ska inte bara rösta om en slags frågor. De kommer att påverka också i de stora ideologiska frågorna. De kommer ta ställning. Skillnaden mot de andra partierna är att vi på förhand inte vet vad de tycker. En röst på Piratpartiet kan således vara en röst även på vilket annat parti som helst. I princip så skulle de kunna samarbeta med nazister så länge de får fildela ifred eftersom integriteten på nätet verkar vara den enda beståndsdelen i en demokrati enligt deras definition.
Just budskapet om demokrati kan man fundera över. Jag håller med om att frågan om integritet på nätet hotar demokratiska värden och principer som åsiktsfrihet. Men är det verkligen det enda hotet mot demokratin och är saken biff bara vi får fildela och maila ifred?
Nej. Demokratin är så mycket större än vad Piratpartiet vill tuta i oss. Det rör utbildning, jämställdhet, ekonomi och alla de andra sakerna som piraterna inte tycker är viktiga. Den största utmaningen vi har framför oss, klimathotet, struntar de också i. Det är oansvarigt.
Media sviker sitt ansvar när de inte granskar politiken. På samma sätt som de nu har börjat granska Sverigedemokraterna ska de också syna partier som Piratpartiet i sömmarna. De borde också lyfta fram alla de andra som engagerar sig i integritetsfrågorna. De som både gör det och har en politik för hela samhället. Media är just nu de bästa valarbetare Piratpartiet kunde ha.”































Senaste kommentarerna:
Skrivet 25 maj 2009 07:16 Mihkel Nõmm (Ej registrerad)
Under 2008 avgjordes totalt 535 ärenden i EU-parlamentet. Bara i två procent av dessa omröstningar stod det konservativa blocket klart mot det socialistiska. Mer än 80 procent av alla nationella lagar skapas i Bryssel. Mer blir det med Lissabonfördraget, EU:s nya grundlag. Lissabonfördraget ger EU mer makt, slår fast unionens valuta, arbetsmarknad, inre marknad och militariserar EU.
Fast Riksdagen säger ja till Lissabon går det röda blocket ut och talar om att den Svenska modellen med kollektivavtal ska vara kvar. Den avskaffas med Lissabon. Blåa blocket vill rösta om EMU. Den frågan avgörs i Lissabonfördraget reden efter två sidors text. Om nu ett nytt parti ska granskas så vad har medierna då för roll som inte granskar de äldre partierna som omger sig med höga murar. Partier som verkar fatta ett beslut vid maktens grytor och lägga ett annat framför medborgarna.
Skrivet 25 maj 2009 08:06 Kalle Larsson (Ej registrerad)
Varför menar du att just media ska ha skyldighet att göra som just du Sara Karlsson vill? Vore intressant att få höra den förklaringen. När det gäller Piratpartiets enfrågeprofilering, varför är det odemokratiskt att driva en enda fråga. Det verkar mera som att du Sara vill påverka media i just din åsiktsrikting och det är allt annat än demokratiskt,
Skrivet 25 maj 2009 09:01 Fjalar (Ej registrerad)
Sara Karlsson. De frågor som Sara Karlsson rabblar upp som viktiga är inrikespolitiska frågor. Dessa behandlas inte av EU och är alltså oviktiga i EU-valet. Sen kan man tycka att integritet, rättsäkerhet, brevhemlighet etc borde vara grundläggande åsikter för varje folkvald politiker men så är inte fallet. INGET annat politiskt parti har brytt sig om att föra upp dessa frågor i debatten även om V och MP nu försöker mjölka väljare på frågan.
Skrivet 25 maj 2009 09:25 Kalle Larsson (Ej registrerad)
Håller med signaturen Fjalar att det är nog där skon klämmer för Sara Karlsson med flera. Nu när Piratpartiet fått fäste bland gräsrötterna då måste vänstersidan hänga på och försöka mjölka väljarna. Populistikt så det föreslår vill jag mena.
När det gäller Sara Karlsons patetiska försök att ihopkoppla Piratpartiet med nazister är det samma låga oetiska metod de använder mot Sverigedemokraterna.
Att vänstermedia är det största hotet mot demokratin behövs knappast påpekas.
Skrivet 25 maj 2009 15:08 Ulf Hjertén (Ej registrerad)
En bra ledare Sara! Att många av kommentatorerna stormar en smula förringar inte det viktiga i din ledare: Massmedia har naturligtvis ett stort ansvar att granska människor som framträder på den politiska arenan och vill bli demokratiskt valda. Om Kalle och andra bekymrar sig för att vänstern fiskar efter deras röster så är väl det gott och väl. Att granska och reflektera innan man lämnar sin röst det är viktigt. Men varför tycker de att det är fel att granska Piratpartiet? Jag har hört deras ledare säga att de är bara intresserade av en enda fråga. För mig är det en absurd inställning. Nog måste de väl kunna tala om huruvida de kan tänka sig att ex. stödja Berusconi om de kommer in i EU-parlamentet. Eller Lega Nord. Det är ett demokratiskt renlighetskrav.